Stichting Hans de Bruijn fonds

Stichting HdB

Hans

Dr. Hans de Bruijn, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

De Stichting Hans de Bruijnfonds (Hans de Bruijn Foundation) is in 2001 opgericht ter gelegenheid van de 70e verjaardag van dr. Hans de Bruijn (1931-2021). Hans was wereldwijd een autoriteit op het gebied van fossiele zoogdieren, in het bijzonder knaagdieren (Rodentia). Hij publiceerde meer dan honderd wetenschappelijke artikelen, begeleidde tientallen studenten en promovendi en deed veldwerk in diverse landen, van Pakistan tot Canada en van Spanje tot Bosnië-Herzegovina en Turkije. Na zijn door een reorganisatie afgedwongen vervroegde pensionering in 1992 bleef hij doorgaan met zijn onderzoek, waartoe hij een werkplek behield als gastmedewerker van het Instituut voor Aardwetenschappen Utrecht van de faculteit Geowetenschappen. Hij ging daarmee door tot het begin van de coronacrisis in 2020. Hans de Bruijn werd in 2010 benoemd tot Honorary Member van de Society of Vertebrate Paleontology; hij is de eerste en tot nu toe enige Nederlander die deze eer te beurt viel. In 2013 werd hij benoemd tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau. Hans de Bruijn overleed op 11 september 2021.

In het najaar van 2023 wordt de Stichting Hans de Bruijnfonds overgedragen naar een Fonds op Naam bij het Utrechts Universiteitsfonds. Naar verwachting kunnen vanaf de winter van 2023-2024 weer aanvragen in behandeling genomen worden.